/
RSS Feed
Thomas Winther: “Til min far”.
Sociale medier, børn, samtykke.
Star Trek: The Next Generation, “Inheritance”.
Twilight Zone. “Not All Men”.
Twitter: @RobotterPLoftet .
Mail: RobotterPaaLoftet snabela gmail com .
Web: RobotterPaaLoftet.sciencefiction.dk .
Musik: A-Blues, Beat Rock Track (8/12) (https://youtu.be/wjyWBx38gpo).
Teknik: Audacity, Voloco.
Hej!
Jeg kan oplyse, at “internet-hygiejne” og “adfærd på sociale medier” er blevet taget under behandling, på Læreruddannelsen på UCL. I “Mediekundskab” havde vi om – netop – “Kildekritik” (4×3 timer) og i “Samfundsfag” har vi haft 1 Modul (cirka 3 måneder) om “Pædagogik, Didaktik og adfærd på De Sociale Medier”. Så problematikken ER med.
At det så IKKE er Obligatorisk kan uddrages af, at de nævnte fag begge er tilvalgsfag, og problematikken har IKKE været berørt i det obligatoriske LG = Lærerfaglige Grundbegreber. Jo – kursorisk; som i “ønsker man at inddrage sociale medier i undervisningen, bør man opstille et regelsæt og træne nogle adfærdsformer, udfra det konkrete didaktiske design”.
Noget der så kan forekomme besynderligt er, at visse dele af information og dialog om forløb på UCL-Læreruddannelsen, foregår over Facebook. Tilstrækkeligt lidt til at man “kan leve uden” – men alligevel …
Efter just overstået 6-ugers-praktik, kan jeg fastslå at jeg ikke har oplevet emnet berørt (på DEN Folkeskole, i DEN periode).Til gengæld har jeg kunnet konstatere, at nogle konflikter blandt eleverne tydeligvis havde afsæt i “ting der var foregået” på FB, Instagram, Twitter eller hva’ fa’en djævelskabet så ellers hedder.
Til gengæld har man “SkoleTube”, der er et “closed community” med Log-Ins og Log-Ons og stærkt redaktions-styre. Og det er hér eleverne kan finde de (utroligt mange) værktøjer, de kan få brug for i undervisningen. Måske har det også funktionen som “kravlegård”, inden “man” bliver lukket ud på “the wild, wild internet” – hvilket, i så fald, er en lidt naiv hensigtserklæring.
Men altså: – et forsøg på en slags skitseagtig status-rapport ifht Niels’ spørgsmål, med udgangspunkt i et statistisk materiale der er yderst begrænset og muligvis uden signifikans.
hilsen Henning
Tak for supplementet! Godt at høre, at det er på vej ind i pensum.
Tak for de rosende ord om min novelle.
Som I nævner så ligger den på nettet, så der kommer lige et link her til de der skulle have fået lyst til at læse den
http://himmelskibet.dk/anmelderblog/?page_id=5026
Lige et par yderligere kommentarer. Brevskriveren (som er sønnen) underskriver sig med “B”. Hensigten her var at lede tankerne hen på min jeg søn, hvis navn netop starter med B, og modtageren omtales blot som T, som kan læses som en henvisning til mig selv, Thomas.
Ideen til novellen bunder i mine egen tanker omkring hvad jeg lægger på sociale medier om mine egen børn, og om hvad de måtte mene om hvad jeg lægger op uden de har mulighed for at sige fra.
Og det skal siges jeg lægger meget lidt om omkring mine børn
Tak for de yderligere oplysninger!
Og lige en ekstra kommentar “Buster Friendly” navnet er lånt fra Philip K Dicks “Do androids dream about electric sheep” 🙂